Dave's Homemade Radios Banner

Wavetrap gebouwd door Dave

Outside View of Dave's Wavetrap

Font Decrease Font Increase



Wat is een wavetrap? Niks speciaals eigenlijk! Een wavetrap is een kring bestaande uit een spoel en een capaciteit gekoppeld aan een radio. De kring zorgt ervoor dat de ontvanger op een bepaalde frekwentie minder gevoelig wordt. Dit is heel nuttig wanneer je storing krijgt door heel krachtige zendstations dichtbij je locatie. De schakeling zal hoogfrekwent-energie absorberen zodat andere mindere krachtige stations ook hoorbaar worden.Een wavetrap wordt geschakeld tussen de buitenantenne en de antenne-ingang van je ontvanger.

De schakeling is heel eenvoudig: een spoel en een condensator allebei gekoppeld in het antennecircuit van je ontvanger. Er bestaan verschillende manieren om de wavetrap te koppelen aan de ontvanger. Gebruik je een open spoelwikkeling, dan kan je deze in de omgeving van de ontvangstspoel van je ontvanger houden. Of anders, zoals ik deed, wordt de antennedraad aangesloten op de spoelen van de wavetrap en vandaar naar de antenneaansluiting van je ontvanger.

Ik bouwde een wavetrap bestaande uit drie secties. Elk van deze secties zijn onafhankelijk van elkaar afgestemd. Met schakelaars kan je elke afgestemde kring in-/uitschakelen. Om een betere notch te verkrijgen, kan je ook de verschillende kringen op dezelfde frekwentie afstemmen. Je kan naar believen elk aantal traps bouwen. Elke kring kan afgestemd worden op een eigen frekwentie

De capaciteiten die ik gebruikt heb, vond ik op Ebay. Het is heel goed mogelijk dat u deze niet op de kop kan tikken. daarvoor een korte beschrijving ervan. Het zijn allemaal dual secties, 320 pf per sectie. Er zit een 4:1 vertraging die ervoor zorgt dat de capaciteit volledig gebruikt wordt na twee volledige omwentrelingen van de draaiknop. Deze vertraging is echt een must om precies af te stemmen op de gewenste frekwentie. De capaciteiten zijn groot genoeg in waarde om te kunnen afstemmen over de gehele band.

Waarschijnlijk zal u de meer gebruikelijke capaciteiten van 365 of 410 pf gebruiken. probeer echt kwalitatieve op de kop te tikken met het oog op een scherpe notch.

De gebruikte spoelen zijn toroïdekernen van Amidon. Zij maken al jaren ferrietmateriaal en je krijgt er de beste kwaliteit. Let op met exemplaren uit de junkbox of onbekende types van online-verkopers. De verwachte resultaten zouden sterk kunnen verschillen. Ik zocht naar kernen van ongeveer 24 mm diameter. Het gebruikte type is een FT-114A-61. Je vervangt deze beter niet door andere tenzij je heel goed weet wat je doet.

Voor dit project gebruikte ik 100/45 Litze. Ik dacht dat dit soort voldoende was. De bekende 165/46 is ook bruikbaar of zilverdraad of Teflon coated draad. alles met hoge Q-factor is bruikbaar.

Aangezien mijn CV's slechts een maximumcapaciteit van 320 pf hadden, moest ik mijn spoelen een grotere inductie geven, ongeveer 300 µH. De variabele condensators met grotere capaciteit kunnen gekoppeld worden aan een inductie van ongeveer 240µH.

Voor elke spoel heb ik 1,63 m draad afgemeten. Hiervoor gebruikte ik een bobijn van dikke plastiek ongeveer 15 cm lang en 9 mm breed. Ik sneed een gleuf in elk einde van de plastiek. ik kleef de draad vast aan de ene zijde van het bobijntje en begin te wikkelen. Zo kan ik door de kern heen wikkelen en opnieuw voor een tweede laag. Dit is een handige manier. Tijdens het wikkelen, zal de draad twisten. Je kan dit ontwarren door de kern te draaien. Eenvoudig met het nodige geduld.

Ik wikkelde al de draad op de kern uitgezonderd de heel korte uiteinden. Als je een grotere waarde van capaciteiten gebruikt, zal de lengte korter zijn. Na het wikkelen kan je het frekwentiebereik bepalen en beetje bij beetje het aantal wikkelingen aanpassen tot je kan afstemmen over heel de band.

Optioneel zijn de drie tuimelschakelaars waarmee je elk van de kringen kan in- of uitschakelen. Het kan ook zonder als je de capaciteiten vastzet zodanig dat ze niet afstemmen op een ongewenste frekwentie.

Ik meen dat alles gezegd is. Veel plezier met je wavetrap-project!

Dave's Wavetrap Schematic
Inside View of Dave's Wavetrap
Red Version of Dave's Wavetrap