Dave's Homemade Radios Banner

Een antennetuner met meerdere mogelijkheden.

Multi-use Antenna Tuner

Font Decrease Font Increase



Een antennetuner als deze werd ingezet bij sommige van mijn 'high performance' radio's zoals mijn #35 en #50 set. Dit type tuner werkte uitstekend met het bijpassende detectorontwerp om tot een uitstekende dx-kristalontvanger te komen. Het was mijn bedoeling om meerdere gebruiksmogelijkheden in dit tunerproject in te lassen. Litzedraad is tamelijk duur, dus gebruik het beter multifuntioneel.

Ik zag 4 gebruiksmogelijkheden voor deze antennetuner. (Daarom noem ik deze ook een multi-use tuner.) Om te beginnen kan je deze inzetten als front end voor een DX-middengolfkristalontvanger of regeneratieve radio. Ten tweede kan je de 4-gangen-capaciteit in combinatie met een loop antenne gebruiken bij het bouwen van een ontvanger met uitstekende ontvangstresultaten. Derde mogelijkheid is een langegolftuner. Tenslotte als signaaloppepper voor een radio dicht erbij opgesteld. Bekijk a.u.b. het schema onderaan met de beschrijving van de verschillende mogelijkheden.

De middengolf -(530-1700 omroepband) kristalontvanger of een radio met één buis is zo klaar door de twee koperen verbindingsbalkjes tussen de capaciteitsgroepen te openen. De connecties van de spoel dienen gesloten. Bij het aansluiten van een antenne en aarding verkrijg je een antennetuner. Het signaal wordt inductief gekoppeld aan de bijhorende kristalontvanger die in de omgeving opgesteld staat.

De tweede mogelijkheid bestaat erin deze tuner te koppelen aan een loop antenne. Om verliezen in de schakeling te vermijden, worden alleen de stators van de variabele condensator aangesloten. De verbindingspunten tussen de secties van de CV worden gesloten. De loopantenne wordt aangesloten tussen de twee statorelementen. Gebruik hiervoor de aansluitpunten A en G. De bruikbare capaciteit is nu 500 pf. Op deze manier is er geen verlies. De verbindingen naar de spoel staan open.

Deze tuner kan je ook gebruiken voor ontvangst van langegolfstations. Om af te stemmen in het bovenste gedeelte van de langegolfband sluit je de vier verbindingen. Om lager af te stemmen, gebruik je best een spoel met grote inductiewaarde. Deze is makkelijk aan te sluiten op de tunereenheid. Open de twee aansluitingen van de spoel en verbind een externe spoel met de twee duimwielen die nu beschikbaar worden. je beschikt nu over 1000 pf over de spoel en in serie met de antenne. Bijkomende capaciteiten kunnen gebruikt worden als je een lafere frekwentie verkiest.

Tenslotte kan deze tuner een nabij opgestelde ontvanger een groot deel 'antenne-energie' toeleveren. Van sommige bezoekers op de website kreeg ik een mail met de vraag hoe je de ontvangstresultaten van een kleine transistorradio kon verbeteren. Ik realiseerde dit in de jaren 60 toen ik een transistorradio monteerde op mijn fiets. Het signaal was te zwak. Dus monteerde ik een afgestemde kring en verbond die met een staafantenne. Open de verbindingen tussen de secties van de variabele condensator en sluit die naar de spoel.Verbind een buitenantenne en aardingsleiding met de punten A en G. Stem af op een station en verminder het volume. Zoek nu met de tuner naar een ontvangstpiek. Je zal versteld staan! Je kinderen laten je huis daveren met Radio Disney met steeds dezelfde 10 liedjes. Who let the dogs out?!?

Heel belangrijk is dat de as van de variabele condensator en de 'vernier'-vertraging van elkaar geïsoleerd worden door een plastiek-as. Zo vermijd je handcapaciteit. Toch zal je nog steeds een beetje handcapaciteit overhouden wat eventueel kan verminderd worden door de 40x14 cm) meer naar achter te monteren.

Om het afstemmen makkelijker te maken, werd een 6:1 vertraging gebruikt. Afstemmen op middengolf wordt een stuk makkelijker op deze manier. In het frontpaneel werd een opening van 24 mm geboord en de vertraging werd bevestigd met twee kleine schroefjes en moertjes. Zorg ervoor dat de capaciteit of het frontpaneel een klein beetje kunnen bewegen ten opzichte van elkaar. Pas als de juiste plaats gevonden is, kunnen beiden stevig aangespannen worden. De afstemschijf is een rond stuk dun styrene bevestigd aan de vertraging. Je kan ze naar believen opbouwen. Ik gebruikte hiervoor P-Touch labels van Brother.

De schakelaars maakte ik van koperen plaatjes die op lengte gezaagd werden om te passen tussen de twee #8 -schroeven. Het paneel is van styrene dat goede eigenschappen bezit met het oog op Rf-verliezen.

Wanneer je naar het schema kijkt, merk je een vast en een bewegend gedeelte bij de schakelaars. Besteed aandacht aan deze aansluitingen om een werking te verkrijgen zoals hierboven vermeld.

De spoelvorm is een styreneplaat van 152,5 x177,5 x1,6mm. Er zitten 11 sleuven in tot een diameter van 5 cm. De gebruikte Litzedraad is 660/46.

Zo, ik denk dat het meeste verteld is. Voor vragen omtrent dit project, neem gerust contact met me op.


Antenna tuner side view   The top down view of my antenna tuner


Antenna tuner side view   The top down view of my antenna tuner